Communicatie
We gaan kijken naar de start van extreme massacommunicatie. Hierbij mik je altijd op een publiek (bij massacommunicatie dus een heel groot publiek).
Er zijn 5 manieren om tot het publiek door te dringen nl.
horen
zien
ruiken
tasten
smaken
Deze zijn ofwel permanent uitgeschakeld (bijvoorbeeld blind of doof) of ze staan permanent aan, dit betekent dat we via deze kanalen dus altijd info binnen krijgen.
Op de kanalen ‘horen’ en ‘zien’ hebben we ons getraind, maar echter maar op een heel klein deeltje nl. woorden of het verbale. Maar het non-verbale is veel belangrijker want komt geloofwaardiger over.
Het is dus heel belangrijk dat reclame ook non-verbaal het gewenste effect heeft!
Mensen kunnen maar maximum 7 minuten lang verbale communicatie volgen, dan moeten ze deze even verwerken (Je kan hierop trainen). Het is daardoor ook dat sommige mensen volgend schema gebruiken tijdens een voordracht:
· Zeggen wat je gaat zeggen
· Het zeggen
· Zeggen wat je gezegd hebt
· Mopje vertellen (tijd nodig om info te verwerken)
Dit schema duurt 3 à 6 min.
Er zijn 3 verschillende niveau’s van hoe info kan binnenstromen.
Niveau 1:
Schiet in actie, de rest (niveau 2 en 3) kan wel niet meer reageren.
Vb. brand: je gaat automatisch weglopen of stilstaan.
Niveau 2:
Zorgt ervoor dat we in niet uitvallen, dat we in de kudde blijven (want mensen = kuddedieren).
Vb. verliefdheid, sociale vaardigheden, e.d.
Niveau 3:
Als er info binnenkomt, gaan de hersenen na van heb ik dit al eens meegemaakt en zo ja wat hebben we toen gedaan.
= routine: info komt binnen en je doet altijd hetzelfde
Routines zijn heel moeilijk te doorbreken. Met communicatie mikken we erop een routine (vb. het kopen van een bepaald product) te maken én behouden. Je kan routines veranderen maar dan wel heel geduldig en met heel kleine aanpassingen van het product (vb; Coca-cola fles).
Er zijn 5 manieren om tot het publiek door te dringen nl.
horen
zien
ruiken
tasten
smaken
Deze zijn ofwel permanent uitgeschakeld (bijvoorbeeld blind of doof) of ze staan permanent aan, dit betekent dat we via deze kanalen dus altijd info binnen krijgen.
Op de kanalen ‘horen’ en ‘zien’ hebben we ons getraind, maar echter maar op een heel klein deeltje nl. woorden of het verbale. Maar het non-verbale is veel belangrijker want komt geloofwaardiger over.
Het is dus heel belangrijk dat reclame ook non-verbaal het gewenste effect heeft!
Mensen kunnen maar maximum 7 minuten lang verbale communicatie volgen, dan moeten ze deze even verwerken (Je kan hierop trainen). Het is daardoor ook dat sommige mensen volgend schema gebruiken tijdens een voordracht:
· Zeggen wat je gaat zeggen
· Het zeggen
· Zeggen wat je gezegd hebt
· Mopje vertellen (tijd nodig om info te verwerken)
Dit schema duurt 3 à 6 min.
Er zijn 3 verschillende niveau’s van hoe info kan binnenstromen.
Niveau 1:
Schiet in actie, de rest (niveau 2 en 3) kan wel niet meer reageren.
Vb. brand: je gaat automatisch weglopen of stilstaan.
Niveau 2:
Zorgt ervoor dat we in niet uitvallen, dat we in de kudde blijven (want mensen = kuddedieren).
Vb. verliefdheid, sociale vaardigheden, e.d.
Niveau 3:
Als er info binnenkomt, gaan de hersenen na van heb ik dit al eens meegemaakt en zo ja wat hebben we toen gedaan.
= routine: info komt binnen en je doet altijd hetzelfde
Routines zijn heel moeilijk te doorbreken. Met communicatie mikken we erop een routine (vb. het kopen van een bepaald product) te maken én behouden. Je kan routines veranderen maar dan wel heel geduldig en met heel kleine aanpassingen van het product (vb; Coca-cola fles).
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home