Communicatiemodel
Bij een communicatie is er altijd een zender, een ontvanger en een boodschap (=communicatie). De boodschap wordt altijd gedragen door een media.
= interactieve communicatie (als ze heen en weer communiceren)
Zender zal altijd een verbale communicatie sturen met tegelijk minstens 1 non verbale communicatie. De ontvanger kan deze boodschap door heel wat oorzaken niet of anders ontvangen.
* Er is ruis. Er komen ook nog andere boodschappen aan bij de ontvanger waardoor hij wordt afgeleid e.d.
* Ruis kan in concurrentie komen met de communicatie (=concurrerende communicatie). Vaak verslingeren 2 boodschappen tegen dat ze bij de ontvanger zijn.
* Er zijn vertaalfouten opgetreden, bij de gedachten te verwoorden of bij de interpretatie van de boodschap.
=> Dit zijn de mogelijke problemen (commerciële omstandigheden).
Je gaat proberen deze omstandigheden zo goed mogelijk te beheren ofwel door een eigen media of wel door de keuze van een bestaande media.
Er kunnen dus misverstanden ontstaan. Net zoals bij routines is het moeilijk om deze te doorbreken / recht te zetten. En Als iedereen het misverstand gelooft is het beter ermee te leren leven.
Communicatie kan:
* iets onder de aandacht brengen = attention
* (als de aandacht getrokken is) de aandacht behouden = focus
* vanzelfsprekendheid creëren door herhaling = repeat
Bij marketing is het doel meestal een gedragsverandering.
De ontvanger zijn aandacht trekken, deze behouden en dan vervolgens d.m.v. herhaling vanzelfsprekendheid creëren.
= interactieve communicatie (als ze heen en weer communiceren)
Zender zal altijd een verbale communicatie sturen met tegelijk minstens 1 non verbale communicatie. De ontvanger kan deze boodschap door heel wat oorzaken niet of anders ontvangen.
* Er is ruis. Er komen ook nog andere boodschappen aan bij de ontvanger waardoor hij wordt afgeleid e.d.
* Ruis kan in concurrentie komen met de communicatie (=concurrerende communicatie). Vaak verslingeren 2 boodschappen tegen dat ze bij de ontvanger zijn.
* Er zijn vertaalfouten opgetreden, bij de gedachten te verwoorden of bij de interpretatie van de boodschap.
=> Dit zijn de mogelijke problemen (commerciële omstandigheden).
Je gaat proberen deze omstandigheden zo goed mogelijk te beheren ofwel door een eigen media of wel door de keuze van een bestaande media.
Er kunnen dus misverstanden ontstaan. Net zoals bij routines is het moeilijk om deze te doorbreken / recht te zetten. En Als iedereen het misverstand gelooft is het beter ermee te leren leven.
Communicatie kan:
* iets onder de aandacht brengen = attention
* (als de aandacht getrokken is) de aandacht behouden = focus
* vanzelfsprekendheid creëren door herhaling = repeat
Bij marketing is het doel meestal een gedragsverandering.
De ontvanger zijn aandacht trekken, deze behouden en dan vervolgens d.m.v. herhaling vanzelfsprekendheid creëren.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home