Verschillende soorten media
Een advertentie bestaat uit verschillende delen namelijk een headline, een visual, een baseline, een merk en vaak ook een body copy. Advertenties moeten altijd concurreren, daarom is het belangrijk dat er een krachtige headline is. Deze trekt de aandacht van de klant en helpt hen te doen stil staan bij jouw artikel. Als deze het goed doet, heeft deze stopping power. De visual is de non-verbale communicatie die de boodschap moet vertellen. Dit is meestal een afbeelding. Voor de baseline is het belangrijk dat deze gemakkelijk in het hoofd van de klant blijft. Deze vat de essentie van de boodschap samen in een slogan.Een slogan is een ongenuanceerde kreet die makkelijk blijft hangen deze vertelt nooit het hele verhaal maar je kan er wel een verhaal aan ophangen.Onderaan, vlak bij de baseline, bevindt zich het merk. De body copy, het verbale verhaal is het minst belangrijke, dit wordt dan soms ook weggelaten.
Er zijn twee vormen van communicatie namelijk interactieve, on the spot communicatie en gecontroleerde communicatie. Interactieve, on the spot communicatie is communicatie die enkel bestaat uit verbale communicatie en deze duurt relatief lang. Er is weinig voorbereiding voor nodig. Gecontroleerde communicatie bestaat enkel uit non-verbale communicatie. Hier is wel een lange voorbereiding voor nodig. Het is de traagste, duurste, meest gespecialiseerde vorm van commerciële communicatie. Hiervoor heb je communicatieve en analytische vaardigheden voor nodig. Magazines o.a. zijn gecontroleerde communicaties.
Er zijn twee zaken die je moet kunnen namelijk klanteninzicht hebben en doelgericht werken. Besef ook altijd dat je met Other People’s Money (OPM) bezig bent. Zij willen hun geld terug dus je mag er niet mee smossen.Je hebt ook altijd hulp van anderen nodig. Een campagne werkt alleen als mensen vrijwillig willen meewerken.
Media kunnen alles.
Hun standaard aanbiedingen:
- Gate folds = uitklapbare bladzijde aan achterkant van de cover.
- Center folds = middenste bladzijde waar geniet is. Deze kan je gemakkelijk uit het magazine nemen.
- Dubbel spread = 2 pagina’s langs elkaar.
- Insert = deel dat bij in het magazine geniet wordt.
Een reclamefilm heeft dezelfde delen als een advertentie. Het merk is vaak een verpakking met het merk er op. Dit heeft als dubbel voordeel dat mensen het merk en de boodschap onthouden, en deze aan de verpakking koppelen.
Film- en radiospots hebben standaard tijdsmetingen. Deze moetenhéél snel werken, anders komt de boodschap niet juist over. Vaak kan je kiezen wanneer je jou reclamespot wilt laten tonen.
Affiches – Outdoor advertising Een abribus is het kleinste formaat van outdoor advertising. Dit zijn de affiches die je in bushokjes ziet hangen. Je betaalt voor het maken, het hangen en de plaats van de affiche. Bij affiches die je langs de baan tegenkomt is er rekening gehouden met de weer- en lichtgevoeligheid. Als deze affiches heel groot zijn mag je er niet te dicht bij staan, anders zie je niets.
Opdracht mediafiches:
De klas is in groepen verdeeld en elke groep zoekt informatie over zijn specifieke media. Volgende informatie moet gezocht worden:
- Wat kun je kopen?
- Wat is de kost?
- Welke materialen heb je hiervoor nodig?
- Hoe lang op voordien moeten die materialen binnen zijn?
- Hoe verkopen ze zichzelf?
Noteer ook waar je deze informatie gezocht hebt en het rendement van deze zoekacties.
Opdracht communicatie - debriefing
De klas wordt in drie groepen verdeeld. Het is de bedoeling dat elke groep een stuk muur in de gang versiert naar zijn idee van wat Marketing is. Op de mooiste moet gestemd worden. We willen het effect en de doeltreffendheid van deze communicatie meten. Dit meten doen we aan de hand van stemmen. Welke groep de meeste stemmen behaald is de winnaar.De lancering van deze opdracht gebeurt op donderdag 19 oktober 2006 en de opdracht eindigt op 26 oktober 2006. de stemmen moeten gemaild worden via het khk-adres naar tradingminds@gmail.com.
Er zijn twee vormen van communicatie namelijk interactieve, on the spot communicatie en gecontroleerde communicatie. Interactieve, on the spot communicatie is communicatie die enkel bestaat uit verbale communicatie en deze duurt relatief lang. Er is weinig voorbereiding voor nodig. Gecontroleerde communicatie bestaat enkel uit non-verbale communicatie. Hier is wel een lange voorbereiding voor nodig. Het is de traagste, duurste, meest gespecialiseerde vorm van commerciële communicatie. Hiervoor heb je communicatieve en analytische vaardigheden voor nodig. Magazines o.a. zijn gecontroleerde communicaties.
Er zijn twee zaken die je moet kunnen namelijk klanteninzicht hebben en doelgericht werken. Besef ook altijd dat je met Other People’s Money (OPM) bezig bent. Zij willen hun geld terug dus je mag er niet mee smossen.Je hebt ook altijd hulp van anderen nodig. Een campagne werkt alleen als mensen vrijwillig willen meewerken.
Media kunnen alles.
Hun standaard aanbiedingen:
- Gate folds = uitklapbare bladzijde aan achterkant van de cover.
- Center folds = middenste bladzijde waar geniet is. Deze kan je gemakkelijk uit het magazine nemen.
- Dubbel spread = 2 pagina’s langs elkaar.
- Insert = deel dat bij in het magazine geniet wordt.
Een reclamefilm heeft dezelfde delen als een advertentie. Het merk is vaak een verpakking met het merk er op. Dit heeft als dubbel voordeel dat mensen het merk en de boodschap onthouden, en deze aan de verpakking koppelen.
Film- en radiospots hebben standaard tijdsmetingen. Deze moetenhéél snel werken, anders komt de boodschap niet juist over. Vaak kan je kiezen wanneer je jou reclamespot wilt laten tonen.
Affiches – Outdoor advertising Een abribus is het kleinste formaat van outdoor advertising. Dit zijn de affiches die je in bushokjes ziet hangen. Je betaalt voor het maken, het hangen en de plaats van de affiche. Bij affiches die je langs de baan tegenkomt is er rekening gehouden met de weer- en lichtgevoeligheid. Als deze affiches heel groot zijn mag je er niet te dicht bij staan, anders zie je niets.
Opdracht mediafiches:
De klas is in groepen verdeeld en elke groep zoekt informatie over zijn specifieke media. Volgende informatie moet gezocht worden:
- Wat kun je kopen?
- Wat is de kost?
- Welke materialen heb je hiervoor nodig?
- Hoe lang op voordien moeten die materialen binnen zijn?
- Hoe verkopen ze zichzelf?
Noteer ook waar je deze informatie gezocht hebt en het rendement van deze zoekacties.
Opdracht communicatie - debriefing
De klas wordt in drie groepen verdeeld. Het is de bedoeling dat elke groep een stuk muur in de gang versiert naar zijn idee van wat Marketing is. Op de mooiste moet gestemd worden. We willen het effect en de doeltreffendheid van deze communicatie meten. Dit meten doen we aan de hand van stemmen. Welke groep de meeste stemmen behaald is de winnaar.De lancering van deze opdracht gebeurt op donderdag 19 oktober 2006 en de opdracht eindigt op 26 oktober 2006. de stemmen moeten gemaild worden via het khk-adres naar tradingminds@gmail.com.
1 Comments:
At 10:29 a.m., Studenten Marketing said…
Zoals de meeste dus al wel weten is het niet tradingminds@gmail.com maar wel trading.minds@gmail.com.
Een reactie posten
<< Home